perjantai 27. kesäkuuta 2014

Kuuliaisuuden ihmeellinen keveys

Rauhallinen aamukävely rannalle. Edellisaamujen reippaat lenkit tuntuivat ihanasti lihaksissa. Ihmeellinen auringonpaiste ja vähän lämpöäkin. Aamupalan jälkeen hankkiuduin haalareihin ja kuljin koko päivän puutarhassa, vein mennessäni ja toin tullessani, hääräsin ja pyörin, solmin, tuin, ripustin, kitkin ja veistelin. Asettelin eilisessä kuormassa tulleita aarteita mieleisilleni paikoille. Sisustin terassia. Se on minulle vähän kuin kesämökki. Matkalla jollekin työmaalle huomasin kolme muuta toimenpiteitä vaativaa kohdetta ja hoidin ne saman tien. Taukoa en olisi malttanut millään pitää. Kävin sentään ruokkimassa lapset porkkanoilla ja luomueineksillä.


Perustin hernemaan. Kippasin kolme kärryllistä multaa juurimaton päälle lavan sisälle. Koska madot eivät pääse lavaan juurimaton läpi, komensin lapset madonkeruuseen. Jupina oli ensin ankaraa mutta kun matoja rupesi löytymään, vastahakoisuus unohtui. Kuormassa tulleisiin pohjareiällisiin parvekelaatikoihin kylvin salaattia, retiisiä ja pinaattia. Illan päätteeksi leikkasin nurmikon, en niinkään nurmikonleikkuutarpeen kuin nurmisilpputarpeen vuoksi. Kannoin silpun katteeksi ja lannoitteeksi kurpitsoille, kärhöille ja marjapensaille. Osa meni lampaille. Hernemaata vartenkin säästin ämpärillisen.



Esikoinen sai luettua loppuun Taru Sormusten herrasta -trilogian ja huokaisi että tämä on paras kirja minkä olen ikinä lukenut. Hymyilin ja kerroin että se on myös paras kirja jonka minä olen ikinä lukenut. Mukavaa että hän luki sen ennen kuin näkee elokuvat. Saa mielikuvitella hobitit, kääpiöt ja kumppanit ihan omanlaisikseen.

Isä ja lapset veivät Pikin iltakävelylle rantaan. Piki luuli että lapsi putoaa rantakiveltä ja sukelsi suin päin järveen. Se taitaa välittää meistä, tuumasi lapsi kotiin päästyään. Kun heittelen koiralle palloa ja se tuo sen minulle kerta toisensa jälkeen, päästää irti kun sanon irti ja odottaa intoa puhkuen uutta heittoa, minusta tuntuu ihmeellisen kevyeltä. Olen niin tottunut siihen ettei minua totella, komentoihini ei reagoida eivätkä ehdottamani puuhat kiinnosta ketään.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti